Facebook Gplus LinkedIn RSS

Januari-2016

Fokusera inte på ditt mål

 

Ja, det nya året kom som de nya åren alltid gör. Som jag också lovat så kommer det likaså ett nytt månadsbrev från mig till dig.

 

Hoppas att din summering av 2016 gav dig några glada och positiva intryck för du kommer väl ihåg att du ska se tillbaka och se vad du gjorde bra. Det här månadsbrevet kommer inte innehålla något om att lägga upp planer för nästa år för det har jag redan skrivit om tidigare och det kommer du säkert ihåg. Det här månadsbrevet kommer att handla om att inte fokusera på ditt mål. Nu blev du kanske lite förbryllad men jag är övertygad om att du håller med mig när du läst klar.

 

Att fokusera på de eller det mål du satt upp är inte tillräckligt. Det krävs faktiskt lite mer än så. Om du vill gå ner i vikt eller vill sluta röka eller vad det nu kan vara så behövs det en sak till och det är en förändring i ditt beteende. Nu kanske du upplever att det börjar bli jobbigt eftersom jag ber dig att ändra ditt beteende. Men det krävs om det är så att du vill nå ditt mål. Om det är så att du vill något så krävs det också en förändring hos dig. Ingen annan person kan förändra dig än du själv och för det krävs det att du också verkligen vill nå ditt mål.

 

Jag väljer att ta ett lätt exempel. Om det skulle vara så att du vill sluta röka så hjälper det inte att ha ett mål där du är rökfri. För hur ska du nå det målet om du inte förändrar ditt beteende. Om du fortsätter med ditt gamla beteende innebär det att du kommer att röka den dagen då du skulle ha nått ditt mål. Nej, det krävs att du gör något mer. Du kan sätta upp en plan för att förändra ditt beteende eller så bestämmer du dig bara för att förändra dig. Ett skulle kunna vara att sluta köpa cigaretter ett annat kan vara att börja dra ner på antalet du röker och ett tredje kan vara att ta något annat istället för cigaretter så som nikotintuggummi eller liknande. När du väl ändrar ditt beteende så kommer du automatiskt närma dig ditt mål. Du kan sätta upp delmål att inom t.ex. tre veckor ska du halverat din rökning. När du sedan når ditt delmål kan du gladeligen fira den segern med något gott eller en längre skön promenad.  För det är viktigt att fira segrarna och då även när du mår delmålen.

 

Så du kanske ska börja fundera över de beteenden som gör att du gör det du inte vill göra.

 

Vilka beteenden eller vilket beteende behöver du ändra för att nå ditt mål?

 

Uffe

Download PDF
© Vita Guide Coach
credit