Facebook Gplus LinkedIn RSS

November-16

Du är inte dina känslor

 

Vi har precis gått över till vintertid eller som det egentligen kanske är, normal tid. Morgonen blir lite ljusare ett tag och kvällarna blir mörkare. Det är verkligen hög tid att plocka fram värmeljusen och andra ljus också för den delen och börja mysa i skenet från levande ljus. Kanske med en kopp gott och hett te gjort på färsk ingefära.

I det ljuset och med den goda drycken kan det vara lämpligt att fundera på vad för bra saker som hänt under dagen.  När du kommit på en del av de bra sakerna som hänt under dagen kan du fundera på hur du vill att resten av dagen ska bli eller hur du vill att dagen imorgon ska bli. Att sitta där i skenet av levande ljus är otroligt lugnande och kreativt. Skulle det vara så att du känner att det börjar komma tankar som du inte vill tänka så låt de tankarna bara komma och släpp dem sedan. Värdera dem inte utan bara låt de komma in och släpp dem. Fyll ditt sinne med positiva tankar. Det kan vara att du är bra på något. Vad är du bra på? Är du bra på att rosta bröd? Är du bra på att göra potatismos eller mecka med bilar, snickra eller något annat. Släpp in sådana tankar och tänk på hur bra du är på det. Låt det tanken fylla dig när du lyckas bra med det du är bra på.

Vita Guide Coach

Foto: Ulf Åkerblom

För det är så att vi är inte våra känslor. Vi kan bestämma vad vi vill känna för det mesta. En känsla kan komma över oss, överraska oss men vi kan välja att inte behålla den om det är en känsla som inte är positiv. Vi kan välja att tänka på annat. Det är inte att förtränga sorg eller vad det nu må vara utan ett sätt att fortsätta leva. För oavsett vad som händer eller har hänt finns det ett liv kvar att leva. Det är bättre att leva det livet med positiva känslor och positiva minnen. Jag vill återigen trycka på att det är bra att sörja, att få vara ledsen och ge det sin tid. Men det jag säger att det ska inte behöver vara så resten av ditt liv.

Och skulle det vara så att du träffar någon som inte mår bra. Det finns massor du kan göra. Det du inte kan göra, direkt, är att ändra deras känslor om de inte vill det. Men det du kan göra är att finnas där för den personen. Tala om för personen att du finns där för den och att du gärna vill hjälpa till om du kan och den andra personen vill det.

 

 

Uffe

Download PDF
© Vita Guide Coach
credit