Facebook Gplus LinkedIn RSS

Mars-17

Våren är snart här

När det blir lite ljusare och lite varmare så lockar löpningen igen. Jag har testat att springa med pannlampa men har ännu inte lyckats att lära mig att springa avslappnat. Jag spänner mig och löpningen blir inte det där sköna. Så jag brukar ta en runda på helgen under den ljusa tiden. Men att springa med halkskydd på skorna blir inte riktigt samma njutning. Men när det blir ljusare, snön försvinner, så finns möjligheten att springa när jag kommer hem från jobbet. Då blir löpningen bra igen och jag kan springa flera gånger i veckan. Jo, jag vet att jag skrivit om löpning tidigare och om att röra på sig och jag tycker att det kan tålas att upprepas.

Att röra på sig är bra för hela kroppen. Kropp och sinne är ett system och båda behöver kondition. Löpningen frigör en massa ämnen i kroppen och hjärnan kopplar av på ett sätt så att visa utmaningar du har kommer du att kunna lösa under eller strax efter din tur. Nu säger jag inte att du behöver springa, du kan istället ta en promenad i lite raskare tempo än vad du brukar promenera. Ett annat sätt är att damma av cykeln du har, puma i luft i däcken, smörja kedjan och ge dig ut på en cykeltur.

Kroppen i sig mår givetvis bra om du gör det med en känsla för vad din kropp vill och orkar med. Ta i så där lagom mycket att du känner att det är krävande men du ska inte ha blodsmak i munnen efter din tur.

Ibland kan det vara så att det känns lite tungt under motionsturen. Du kanske känner för att ge upp. Men som jag brukar säga: ”It’s all in your mind”. Det är bara ditt huvud som sätter stopp för dig. I det läget där du börjar leta efter din trötthet så är det bara hjärnan som vill att du ska sluta. Det finns mer att hämta ur din kropp. Tänk på annat. Till exempel kan du tänka på hur bra du kommer att känna dig när du kommer i mål. Hur bra du brukar känna en stund efter att du har varit ute och motionerat. När endorfinerna bara viner omkring i din kropp. Låt tanken komma dit och låt tanken stanna där. Tänk på den sköna stunden. Hur duktig du känner dig.  Jag lovar dig att det kommer medföra att du kommer att orka i mål. Och du kommer återigen känna endorfinkicken. Dessutom har du säkerligen även löst en hel del andra utmaningar du har i vardagen.

En liten sak som motiverar mig att fortsätta att löpträna och att inte börja röka igen är just att jag kan springa utan att känna hur jag kippar efter luft. När jag blir röksugen tänker jag på hur bra jag mår och slutar därmed att ha röksug. Och när jag är ute och springer så tänker jag på hur bra jag mår som inte röker längre.

Ett sista råd är att börja i lagom takt och med lagom distans. Ta bara en lagom runda så att du känner att det känns bra och börja vänja din kropp med att du rör på dig mer än vanligt. Då kommer det gå bra.

 

 

Uffe

Download PDF
© Vita Guide Coach
credit